grafisk illustration af kartofler, gulerøder, tomater og majs som gror i tørke ændret vha. CRISPR-teknologi
1. februar 2019

GMO, klima og etik

Undervisningsmateriale til gymnasieelever om, hvordan GMO måske kan være en del af løsningen på de problemer vi står over for med klimaforandringer og befolkningstilvækst.

Teksterne herunder er under opdatering og vil blive tilgængelige i løbet af uge 6. Materialet kan læses i sin helhed i undervisningshæftet og PDF

Vælg kapitel

Forbrugerne i Danmark og i resten af Europa vil ikke have genetisk modificerede madvarer; sådan har det været lige siden de første GMO’er blev markedsført i 1994. Men en del har ændret sig; med CRISPR-teknologien er det muligt at lave mindre og meget præcise ændringer i planterne. Samtidig vil klimaforandringer og befolkningstilvækst stille krav til landbruget om at producere mere på et mindre areal og udlede færre drivhusgasser. Kan GMO være en del af løsningen ved at frembringe ”klimavenlige” planter? Og bør vi bruge teknologien til det, hvis vi kan?

Læs mere

Hvordan udvikle nye afgrøder, der lever op til de mange krav, der blev omtalt i det foregående afsnit: Afgrøder der på den ene side kan bidrage til at løse vigtige samfundsproblemer som klimaforandringerne; på den anden side kan gøre det på en måde, der ikke frembringer eller forstærker sundheds- og miljørisici i fødevareproduktionen – og meget gerne tvært imod? Og som derudover skal være kommercielt interessante, dvs. de skal kunne konkurrere på pris og kvalitet.

Læs mere

Thomas Didion er genetiker og ansat på virksomheden DLF Trifolium, en internationalt førende producent af græsfrø, hvor man forsker i forædling af græs.

Læs mere

Vi har spurgt etikerne Mickey Gjerris og Kasper Lippert-Rasmussen om, hvorvidt vi bør bruge GMO. De to etikere har forskellige holdninger til GMO og benytter sig af forskellige former for etisk argumentation.

Læs mere

I mange sammenhænge hører man det argument i diskussioner, at noget er forkert, fordi det er ’unaturligt’. Historisk er argumentet brugt imod alt fra homoseksuelle forhold til brug af diverse sygdomsbehandlinger som fx kunstig befrugtning. På fødevareområdet lægges der stor vægt på, om fødevarer er naturlige. I de fleste situationer er det imidlertid ret uklart, hvordan man skal forstå ’det naturlige’ og hvad der gør noget ’unaturligt’. Det er desuden uklart, hvorfor noget er forkert, fordi det kan ses som unaturligt.

Læs mere

Mennesker har traditionelt betragtet sig selv som en særlig priviligeret art, der står over resten af naturen. Vi har set dyrene og naturen som noget, vi kan bruge – for eksempel til at spise eller som råmaterialer til at nå vores mål.

Læs mere
grafisk illustration af kartofler, gulerøder, tomater og majs som gror i tørke ændret vha. CRISPR-teknologi

Er det tid for en ny debat om gmo, klima og etik?

Det Etiske Råd og Forskningens Døgn inviterer landets gymnasieelever til debat via live stream sendt fra Roskilde Gymnasium. Det finder sted 29. april 2019 kl. 8.00-10.00.

Læs mere

Hent undervisningshæfte

Her kan du hente alle teksterne samlet i et undervisningshæfte. Hæftet er også velegnet til brug på tablets og til udskrivning.

Undervisningshæfte

Lærervejledninger

Find lærervejledninger til undervisning i biologi/biotek, filosofi, religion, samfundsfag og naturgeografi.

Find lærervejledninger

Undervisningsplaner

Find planer for undervisningsforløb for fagene bioteknologi, filosofi og religion.

Find undervisningsplaner