Publikationer

KORT FORTALT

Få overblik over alle vores samlede publikationer på tværs af temaer – redegørelser, udtalelser, film m.m. Alle vores udgivelser fra 1995 og frem kan læses online.

Publikationer

Redegørelse / 28. oktober 2019

Sundhedswearables og big data

Big data kan bidrage til bedre behandling og forebyggelse. Der bør dog opsættes regler for de situationer, hvor etiske problemer kan opstå. Læs Det Etiske Råds anbefalinger i redegørelsen <em>Sundhedswearables og big data</em>.

Se mere
- -
Undervisning 8.–10. kl. / 6. maj 2019

Det gennemsigtige menneske

Det Etiske Råds nyeste materiale i serien Etisk Forum for Unge handler om Personlig Medicin, genetiske undersøgelser og deling af sundhedsdata. Vi kalder det ”Det gennemsigtige menneske”.

Se mere
Genterapi infoboks
Undervisning 8.–10. kl. / 7. august 2017

Genteknologi – sygdomsbehandling og designerbørn

Her kan du læse om, hvorfor forskere i disse år forudser, at vi snart vil kunne genmodificere mennesker. Du får indblik i, hvad det er for en teknik, der nu er udviklet, og hvad den kan bruges til. Du kan også læse om de etiske dilemmaer, brugen af genmodifikation rejser, hvis man bruger den på det befrugtede æg til sygdomsbehandling eller til at designe børn.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Kropumulig!

Om sundhed, skønhed og selvværd. Det Etiske Råd lægger med dette materiale op til en debat om kroppens betydning for unge og deres udvikling. Kropumulig! er et undervisningsmateriale, der handler om unges forhold til kroppen og den betydning, som kroppen har for unges identitet. I kan i klassen bruge materialet som diskussionsoplæg, eller som inspiration til projektopgaver eller tværfaglige forløb.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Den manipulerede krop

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om, hvor langt man skal gå for at ændre på sin krop.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Sociale medier og digital mobning

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om mobning, moral og kulturen på den sociale medier.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Fællesskaber

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om sociale fællesskaber og forældrenes roller i unges sociale liv.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Den normale krop og badning efter idræt

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om det at være 'normal' og om at vise sig nøgen.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Ansvar og ondt i livet

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om, hvorvidt nutidens kropsidealer kan give nogle unge ondt i livet.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Unge og kropsidealer

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om unges kropsidealer og forholdet til den naturlige krop.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 28. april 2017

Den formbare krop og det formbare liv

Læs Niels Ulrik og Livas samtale om de mange muligheder, unge har i dag, og det pres, der kan følge med.

Se mere
Den etiske forbruger bannergrafik
Redegørelse / 16. november 2016

Den etiske forbruger

Redegørelsen tager fat om fænomenet 'den etiske forbruger', der handler om, at forbrugere gennem deres forbrug tager ansvar for de etiske problemer, som produktionen af fødevarer kan give anledning til. Rådet tager i redegørelsen stilling til etisk forbrug på to områder: Fødevarer fra dyr fodret med GMO og klimabelastende fødevarer.

Se mere
Den etiske forbruger – collage med ko og salatblad
Redegørelse / 25. april 2016

Etisk forbrug af klimabelastende fødevarer

Bør det være op til 'den etiske forbruger', om vedkommende vil købe klimabelastende fødevarer – eller bør der ske en samfundsmæssig regulering for at nedbringe fødevarernes klimabelastning?

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 21. april 2016

Undervisning til grundskolen

Her finder du introducerende tekster om, hvordan man kan arbejde med etiske spørgsmål. Brug teksterne til at understøtte debatterne om de nye bio- og genteknologier, vi også har udgivet materiale om.

Se mere
Ønskebarn forsidecollage
Undervisning 8.–10. kl. / 25. november 2015

Ønskebarn

Ønskebarn er et undervisningsmateriale, der handler om de valg, man må træffe, når man bringer børn til verden med hjælp fra teknologien. Brug materialet til at starte en debat i klassen eller i forbindelse med tværfaglige undervisningsforløb.

Se mere
Det svære valg forside
Antologi / 19. januar 2015

Det svære valg – udfordringer for den etiske forbruger

Fødevarerne er ansvarlige for 19 – 29 % af den globale menneskeskabte udledning af drivhusgasser, og der er meget at hente, hvis vi begynder at spise mere klimavenligt. Vi har i denne antologi inviteret eksperter og interessenter til at give deres bud på, om det er forbrugernes ansvar at vende udviklingen.

Se mere
Undervisning 8.–10. kl. / 13. juni 2014

Stamceller

Her kan du læse om, hvad stamcelleforskning egentlig er for noget. Find tekster om, der beskriver hvilke typer af stamceller, der findes, hvilke typer af stamceller, der giver etiske problemer – og hvorfor – og hvad stamcelleforskning kan bruges til.

Se mere
International handel med menneskelige æg, rugemoderskab og organer forsidegrafik
Redegørelse / 18. december 2013

International handel med menneskelige æg, rugemoderskab og organer

Udbuddet af sundhedsydelser globaliseres og vi har endnu kun set starten af udviklingen. Den betyder blandt andet, at barnløse og mennesker med nyresvigt kan rejse til andre lande og købe sig til menneskelige æg, rugemoderskab og nyreoperationer.

Se mere
Inde ller ude? Om etik og psykisk sygdom - forsidegrafik
Undervisning 8.–10. kl. / 1. maj 2013

Inde eller ude?

Et undervisningshæfte, som sætter fokus på unge med psykiske lidelser og de relationer, vi som mennesker indgår i. For en ung med psykisk sygdom kan det nemlig være svært at indgå i de relationer, som andre tager for givet. I materialet møder du flere unge, der har haft psykisk sygdom inde på livet.

Se mere
Genom-undersøgelser temaillustration
Undervisning 8.–10. kl. / 24. april 2013

Genom-undersøgelser

Hvis der er arvelig sygdom i ens familie, kan man få kortlagt sit genom på hospitalet for at få undersøgt, hvad årsagen kan være. Lægerne vil dog uundgåeligt finde andre mutationer, når de søger i patientens hele genom, og det kan stille demi et etisk dilemma: Hvornår og hvad skal man informere patienten om? Her kan du læse om, hvordan en genom-undersøgelse foregår, og du kan blive klogere på de etiske dilemmaer og hensyn, der er på spil.

Se mere