Undervisning til gymnasieskolen

KORT FORTALT
Her finder du undervisningsmateriale, der går i dybden med nogle af de bioteknologier, der har indflydelse på vores natur, klima og fødevarer.
GMO, klima og etik
Undervisningsmateriale til gymnasieelever om, hvordan GMO måske kan være en del af løsningen på de problemer vi står over for med klimaforandringer og befolkningstilvækst.


Arbejd med vores nye undervisningsmateriale om GMO, klima og etik og vær med til debat 29. april 2019
GMO, klima og etik. Er det nødvendigt med en ny debat? Det er temaet for det nye undervisningsmateriale til gymnasieskolen om GMO, som vil være tilgængelig her på siden 1. februar 2019. Det henvender sig til fagene Biologi/Biotek, Samfundsfag, Geografi, Religion og Filosofi, og der vil være forslag til undervisningsforløb for hvert af fagene.

Opdateret undervisningsmateriale om GMO klar i 2019
Opfindelsen af CRISPR-teknikken har givet ny næring til debatten om anvendelsen af GMO-planter til produktion af fødevarer. Derfor arbejder vi nu på en ny og opdateret udgave af vores undervisningsmateriale til gymnasieskolen om GMO.

Bioenergi
Medierne omtaler skiftevis bioenergi som en klimavenlig vedvarende energiform og som en uetisk energiform, der omdanner fødevarer til ’mad til biler’ og er skyld i stigende globale fødevarepriser, der rammer verdens fattigste. Begge dele kan være rigtigt, for der er mange typer bioenergi, men samtidig er modstillingen forsimplet. Læs i dette tema om fremstilling af bioenergi og om de muligheder og konsekvenser, anvendelsen kan have for os.
Stamcellekød
Vi står i disse år i global klimakrise og har oplevet en global fødevarekrise, der af de fleste ses som et varsel om, at verden står med enorme udfordringer i forhold til fremover at brødføde sin voksende befolkning. Stamcellekød kan være et blandt mange redskaber til at afbøde begge dele. Læs her om forskningen og bliv klogere på de etiske argumenter i debatten om stamcellekød kan være en del af løsningen.